תזונה

בריאות היא נכס חשוב מאוד. העיקריים בגורמים לבריאות הם (לאו דווקא לפי סדר החשיבות): תורשה, תזונה, מצב נפשי, פעילות גופנית, גורמי זיהום בסביבת המגורים והעבודה והרגלים בתחומים שונים (שינה ומנוחה, עישון, שיזוף ועוד).

"לא נהפכתי לצמחוני לשם הבריאות שלי, עשיתי זאת למען בריאותה של התרנגולת."
יצחק בשביס זינגר

כדי להשיג תזונה נכונה יש לאכול תזונה טרייה ומגוונת ומצד שני רצוי להפחית ואף לבטל כליל שורה ארוכה של מזונות בעלי השפעות שליליות. לפי משרד הבריאות האמריקאי, שני הגורמים העיקריים שבבעיות התזונה והתמותה בכלל בעולם המערבי הינם מחלות לב וסרטן הנגרמות בעיקרן מצריכה גבוהה של כולסטרול, שומן רווי וקרצינוגנים (כגון דיאוקסינים, חנקות וחומצות אמינו הטרוציקליות).
ידוע כי בשר (ומזון מן החי ככלל) מכיל כמויות גבוהות של כולסטרול, שומן רווי, דיאוקסין ואנטיביוטיקה וחסר בסיבים תזונתיים. פירוקו במעיים גורם ליצירת חנקות רעילות ולכן מוכרים בסופר-מרקט מוצרי בריאות (שהם תחליפים בריאים יותר לבשר) העשויים סויה, תירס או ירקות.

אמנם בשר ביצים וחלב מכילים רכיבים חיוניים כגון: חלבון, ברזל, אבץ ו-B12, אך את אותם רכיבים ניתן להשיג מתזונה צמחית. מקורות צמחיים לויטמינים ומינרלים עדיפים על בשר, ביצים או חלב, הן מבחינת אחוזי הויטמינים הגבוהים יותר והן בשל העובדה שמזונות צמחיים אינם מכילים כולסטרול, לקטוז, הורמונים ואנטיביוטיקה.
ניתן להשוות בקלות בין כמות הויטמינים שבמזון צמחי לזו שבבשרי ע"י קריאת תווית הערכים התזונתיים שעל המוצר, או באתר האינטרנט של משרד החקלאות האמריקאי USDA ו- NUTRITIONDATA.

מאפיינים אנטומיים מצביעים כי מזון צמחי הוא המזון אליו אנו מותאמים ביותר: חושינו הפיזיים נמשכים אל פרי העץ כבר במצבו הטבעי והלא מבושל בריח, בצבע ובטעם, לעומת בשר הדוחה את חושינו בטעמו וריחו הטרי והטבעי. במובנים רבים מעבר לתזונה צמחית הינו מעבר לתזונה הטבעית יותר לגופנו, אך כמו כל שינוי תזונה הוא דורש זמן להסתגלות של מערכת העיכול והכנת תפריט חדש ומגוון, שהרי מי שאכל עד היום שניצל עוף ותפו"א ויסיר את השניצל ובמקום יאכל אך ורק תפו"א יפגע בבריאותו. אך אם גם יוסיף שעועית אפויה, שניצל צמחוני או תבשיל חומוס יהנה מארוחה בריאה ומזינה.

"שום דבר לא יועיל לבריאות האנושית ויגדיל את הסיכויים להישרדות של חיים על כדור הארץ כמו המעבר לתזונה צמחית"
אלברט איינשטיין

טיפים קלים אך משמעותיים לתזונה מאוזנת ומגוונת:

קישורים:



הנתונים בחלק הערכים התזונתיים הם המלצה ואינם מהווים תחליף להיוועצות עם תזונאי.